Kategorier
Ikke-kategoriseret

Highlights 2021

Kan livet opsummeres i highlights?

Egentlig tror jeg meget på, at livet i hvert fald også er alt det flydende ind i mellem vores highlights.

Hverdage fyldt med distraheringer, små samtaler, kedsomhed, grin, overraskelser, rutiner og alt det, der ikke kan stå på nogen to-do-liste.

Alligevel er der noget særligt over de der højdepunkter. De er lette at glæde sig til. Lette at huske. Og selvfølgelig sjove at se tilbage på. Så det er lige præcis, hvad jeg vil gør her.

Her er mine highlights for 2021. Yiha!

Jeg har forsøgt at opstille punkterne i nogenlunde kronologisk rækkefølge. Der er helt sikkert mange ting, jeg må have overset og glemt i denne liste. Jeg undskylder på forhånd for forglemsler!

1. Nytår på Sardinien. Da året skiftede til 2021, boede vi i den lille by Chia i det sydvestlige Sardinien. Her havde vi fantastisk udsigt mod havet over det åbne landskab omkranset af bakker. For enden af vores vej boede der nogle virkelig søde får. Det var lidt for koldt til at bade, men strandene var smukke, og mange dage kunne vi sole på den store altan. Det var en rigtig god start på året.
  2. Første ultramarathon. I midten af januar løb jeg lidt over 50 kilometer med ca. 1.000 højdemeter. Det tog mig ca. 6 timer, og selvom jeg blev træt i benene, nød jeg oplevelsen hele vejen igennem. Kapaciteten til at klare sådan en udflugt havde jeg bygget op over meget lang tid, og det var skønt at se, at min træning havde båret frugt. Ultramarathon på SydvestsardinienUltramarathon på Sardinien
  3. Frisk frugt. Appelsiner og citroner der lige er blevet plukket smager bare bedre. Tomater i Syditalien er også ret så gode.
  4. Flyt til Solanas. Da det var tid til lidt luftforandring, flyttede vi fra det sydvestlige Sardinien til det sydøstlige. Byen Solanas er – ligesom Chia – en by, hvor der primært ligger sommerhuse. Midt om vinteren (og under en pandemi) var der stort set ingen mennesker, og det passede os perfekt. Selve huset var flottere end det forrige og det lå kun et stenkast fra stranden. Her skulle det vise sig, at vi ville blive boende i mange måneder.
  5. Lange cykelture. Både fra Chia og fra Solanas tog jeg på mange lange cykelture på racercykel og på mountainbike. Vejene var øde, og jeg var en glad mand på to hjul.
  6. Hygge i Cagliari. Cagliari er Sardiniens hovedby og vi tog flere gange herind for at spise, blive klippet, købe ind i helt økologiske Naturasi og hygge rundt i den gamle bydel.
  7. Sol og blomster i februar. Februar er den koldeste måned på den nordlige halvklode. Derfor havde jeg ærlig talt ikke regnet med at se blomsterne springe ud og at kunne gå rundt i shorts og bar mave. Nogle dage regnede det og var mere gråt, men ofte var det helt klart muligt. Så skønt.
  8. Vandring i bakkerne. Solanas ligger ved havet i udmundingen af en dal. Vi gik fine ture i bakkerne og nød udsigterne.
  9. Flere højdemeter. Jeg løb selvfølgelig rundt som en gal.
  10. Farverige solnedgange. Umulige ikke at elske.
  11. Masser af pizza. Vi var i Italien. Behøver jeg at sige mere?
  12. Og masser af gelato.
  13. Cykelstyrt. Måske ikke et highlight, men alligevel skælsættende og mindeværdigt. Heldigvis var jeg hurtigt på benene igen.
  14. Ægte varme dage i maj. I maj vågnede Sardinien op. Der begyndte at komme folk på strandene, og både luft og vand havde perfekte temperaturer.
  15. Østsardinien. I starten af juni flyttede vi fra Sydsardinien til Østsardinien. Det er uden tvivl den mest dramatiske del af øen.
  16. Cala Goloritze – Europas flotteste strand? Det er ikke helt let at hike ned til Cala Goloritze og tilbage igen. Men det er det hele værd!
  17. Bådtur på Victorias fødselsdag. På en bådtur besøgte vi nogle af Østsardiniens skjulte perler. Det mindede mig meget om vores bådture i Asien. Selvom der ikke er ligeså eksotisk på Sardinien, var vandet flere steder lige så smukt som de flotteste steder i troperne. Med vanvittigt høje klipper som bonus var både Victoria og jeg i himlen.
  18. Cykeltur til Baunei. Desværre min eneste cykeltur på Østsardinien. Men nøj for en udsigt.
  19. Gola di Goroppu. Kløften Gola di Gorropu skærer Supramonte-bjergmassivet på Østsardinien i to. At bevæge sig derind var en stor oplevelse. Endda på vores sidste dag på Sardinien.
  20. Firenze i juni. Efter en nat på færgen til Livorno kørte vi til Firenze. Pludseligt at befinde sig i en storby var noget af en kontrast til vores stille landliv på Sardinien. Vi gjorde, hvad vi kunne for at suge så meget kultur (og gastronomi) til os på de fire dage, vi brugte i byen.
  21. Stor kunst i blomsternes by.
  22. Duomoen. Domkirken i Firenze er et af verdens prægtigste bygningsværker, og jeg var meget betaget af den.
  23. Den bedste veganske ost so far. Vegansk ost er sjældent en virkelig stor oplevelse – desværre. I hvert fald ikke endnu. Men den parmesanlignende ost på La Pépinière Ristorante Biologico i Firenze var noget særligt, og det var en skam, at vi ikke nåede at købe den med hjem.
  24. Afslapning ved Lago di Ledro. Lige hvad vi havde brug for efter et par hektiske dage i Firenze.
  25. Løbetur til Gardasøen. En af de mindeværdige!
  26. På besøg i Riva del Garda. Fænomenale udsigter og god mad.
  27. En enkelt nat i Nalles / Nals. Jeg snørede skoene og løb afsted op ad bjerget.
  28. Tilbage på helt veganske La Vimea. Vores yndlingshotel i Norditalien.
  29. Gåtur rundt om Lago di Vernago. Denne her gang havde vi tid til også at udforske området omkring hotellet lidt mere. Lago di Vernago var virkelig flot.
  30. Paradiso. Vi var så heldige også at besøge La Vimeas vegetariske (og meget veganervenlige) søster med verdens bedste beliggenhed.
  31. Seiser Alm / Alpe di Siusi. Simpelthen slaraffenland for hiking, løb og cykling om sommeren. Gad godt stå på ski her om vinteren!
  32. Wipptal. Det føltes godt at være tilbage i Tyrol, og det bliver nok ikke meget mere tyrolsk end Wipptal.
  33. Wilder Kaiser. Der var mere gang i Wilder Kaiser. Det havde helt sikkert også sin charme.
  34. På mountainbike med Victoria. Det er sjældent det sker, men altid en fornøjelse.
  35. Spa på østrigsk.
  36. Gensyn med Garmisch-Partenkirchen. GaPa blev hurtigt vores favorit-by i det sydtyske på vejen ned igennem Europa, og nu fik vi mulighed for også at besøge bjergbyen om sommeren.
  37. Canyoning. Det omvendte af bjergbestigning bare med vand. Vi skulle lige overvinde vores egen frygt et par gange, men sjovt var det!
  38. Höllentalklamm. Endnu en naturperle i Garmisch-Partenkirchen.
  39. En tur rundt om Eibsee.
  40. Tilbage i København i juli. At være tilbage i København efter 9 måneder føltes underligt nok meget naturligt. Det meste lignede sig selv og vi havde det dejligt med at nyde sommervarmen og se vores venner og familie igen.
  41. Gensynssushi.
  42. Sejltur fra Nordhavn 2150.
  43. Trappeløb. Altid et hit. Københavns bedste trappe til løb
  44. Copenhagen Vertical12 gange op på Amager Bakke = 1.000 højdemeter. Puha. Amager Bakke / Copenhill
  45. Bes på Glyptoteket. Endelig kunne vi komme ind og se min mors fine udstilling på Glyptoteket.
  46. Mountainbike på Sjælland. Det er ikke blevet til så meget mountainbike i Danmark i år, som jeg måske havde håbet på. Men mine ture har været dejlige.
  47. Kaf. Københavns bedste café, som det er ret så farligt at bo i nærheden af.
  48. Vilbert 5 år. Jeg tror snart, at min lille lillebror bliver højere end mig!
  49. Figaro i Lynæs. Den perfekte sommeraften.
  50. Tilbage i Fitness World. Det føltes super godt at være tilbage fast i et træningscenter efter så lang tid uden. Ca. 3 gange om ugen er det blevet til, og jeg føler mig stærk igen.
  51. StairMaster. Jeg har gået næsten 2.500 etager på StairMasteren i 2021. Hvert et skridt har været en fornøjelse.
  52. Alex 29 år. Burger, film og pizza var opskriften på en perfekt dag. Nok bliver jeg ældre, men få ting ændrer sig.
  53. Istandsætning på Nørrebro.
  54. T-rex og Palmehuset med Vilbert. Vilbert elsker virkelig dinoer. Jeg synes nu også, at de er ret cool.
  55. På tur til Faxe Kalkbrud og Stevns klint med de skøre.
  56. Hygge i Gilleleje. Gilbjergstien i Gilleleje.
  57. På besøg i London i september. Virkelig en god tur fyldt med mad (!), shopping, hygge, spas, sightseeing, gåture og kærlighed.
  58. Løb i London. En tur langs Themsen.
  59. En uge på Mallorca. Livet er bare lidt smukkere på spansk.
  60. Bondfest.
  61. Efterår i København. Efter min mening den smukkeste årstid i Danmark. Jeg nød virkelig at være ude de dage, hvor solen kiggede frem. Efteråret i København
  62. Rasmus og Clara 30 x 2. Årets fest. Med en gæsteoptræden fra DJ Alien.
  63. Skovtårnet. Ingen af os havde været der før, og det var helt klart en fed oplevelse først at gå gennem skoven for så at se det hele fra oven.
  64. Malmø x 2. Først for at shoppe lejlighedsting og spise god mad og så for at shoppe julegaver og spise mere god mad. Det er altså en skøn by.
  65. Fire dage i Harzen i november. Vores første gang i de nordtyske bjerge og forhåbentligvis ikke den sidste! Tåget bjergtur i Harzen
  66. Hop i havnen. Koldt og dejligt. Én gang vinterbadning i 2021 føltes helt passende.
  67. Dosa og bjergfilm med Niko og Thyra.
  68. Kaninhygge. Det er svært ikke at stoppe op, når man lige kan kæle med de her grå bamser.
  69. Op på Amager Bakke igen. 4 gange var nok denne gang.
  70. 4 gange jul. Først hos Victorias morfar med hendes mor, så hos min mor, så hos Victorias far og til sidst hos os med min far og lillebror. 4 dage fyldt med cookies, gaver og masser af kærlighed.
  71. Sne!
  72. Vafler!
  73. På hotel i KøbenhavnVi brugte to nætter på Bryggen Guldsmeden mellem jul og nytår til lige at komme os oven på et langt år og nyde at være turister i egen by.
  74. Et helt år som bilejer. Jeg købte bil i maj 2020, så 2021 var det første hele år, jeg har været bilejer. Det har heldigvis kun budt på meget små bump og mange store oplevelser.
  75. Nytår. Fra nytår på Sardinien til nytår i hjertet af København. Tak for et utroligt 2021.

Endnu engang er der gået et år, som jeg kun kan kigge tilbage på med et smil.

Jeg håber, at 2022 bliver fyldt med naturlig skønhed, bevægelse, gode mennesker og masser af lækker mad. Så er jeg i hvert fald glad.